Centerline was het clubblad van de SVVS. Hierin werd, nog ver voordat er internet was of sprake van een "Pasjeslijn", vermeld wat er aan informatie voorhanden was met betrekkingen tot vliegbewegingen, oefeningen , vliegshows of ander militair luchtvaart nieuws. Ook konden donateurs hun tripverslagen of "sterke verhalen" inzenden die zorgden voor leesplezier.
Hieronder zijn enkele verhalen uit die Centerline's overgenomen en willekeurig geplaatst.
De weersverwachtingen waren gunstig : onbewolkt en 18 tot 20 graden.
( Centerline Juni 2006 )
Na het vertrek op woensdagochtend pikte ik eerst rond 2 uur m’n metgezel Henk E. op en toen was het karren maar. Om 09.30 arriveerden we bij Manching. Net op tijd , maar dan ook echt net op tijd om de Hornets in de landing te fotograferen. Helaas kwamen de Finnen zij aan zij binnen, maar dat was nog niet eens het ergste ; het was zwaarbewolkt. En dat terwijl we tot 07.00 uur gen wolkje waren tegen gekomen. Gelukkig voorspelden de weergoden beter weer in de middag. Na het vertrek van de kisten voor de middagmissie (de lucht was ondertussen strak blauw) besloten we naar Neuburg te rijden om daar wat Phantoms in de landing te platen, aangezien die ook meededen aan Elite. Na 40 minuten kwamen we hier aan en kon het wachten beginnen. Behalve wat Phantoms die werden opgeborgen in shelters gebeurde hier helemaal niks. Om 16.30 uur was er nog niks gebeurd. Dus besloten we even langs het veld naar de andere kant te rijden en even kijken of we een brandweerwagen konden zien of andere operationele activiteiten. Toen we tot onze verbazing een brandweerwagen ontdekte halverwege de baan met daarnaast het wagentje voor de chutes van de Phantoms, was het duidelijk en reden we snel terug. Helaas niet snel genoeg want er hingen er twee op finals en die misten we, en het waren gelijk de laatste van deze dag. Weinig activiteiten op dit veld dus. Er hebben er maar zo’n 7 gevlogen deze dag, het lijkt potjandorie wel een veld van de Klu.
( Centerline September 1992 )
Op donderdag 17 september vierde vliegbasis Bremgarten het opheffen van Aufklärungs Geschwader 51 “Immelmann”. Het werd bepaald geen treurige ceremonie ,maar een echt Fest met veel bier in van die literglazen. Voor dit festijn waren verkenningssquadrons uit de NAVO en voormalige Oostbloklanden uitgenodigd en dat was voor ons weer interessant. Met een speciale Einladung op zak vertrokken we die nacht naar het zuidelijkste veld van de Luftwaffe. We zouden al om 11 uur de basis op mogen , terwijl de 5000 andere genodigden pas om 14 uur toegang zouden krijgen. In totaal met acht “Valkenburgers”, wat Franse en Deutsche spotters en verder veel Presse, werden we losgelaten op een flightline met vijf RF-4E’s, waaronder één in speciale Farben. De 35+34 was “Schwarz-Rot-Gold” (wij houden het op zwart-rood-geel) met de tekst “Immelmann” en “The last call”.
Onder een strakblauwe Himmel en bij een graadje of 25 kwamen de kisten binnen, meestal na een low pass. Tussen de bezoekers zaten hele gave kisten, maar de twee Hongaarse Fitters (met remchute over de rolbaan) waren toch wel het klapstuk. Een Klu F-16 maakte op een enkeling een schijnbaar nog grotere indruk (gefeliciteerd Koos). Leider lieten onze Amerikaanse vrienden het afweten: twee F-4G’s van Spangdahlem kwamen niet opdagen. Toen alles binnen was, mocht de static in de shelterarea bezocht en gekiekt worden, maar veel Bilder werden daar niet meer gemaakt, alleen van de Griekse Phantom dan.
( Centerline September 1990 )
Zoals gezegd stond er diezelfde dag nog een ingelast bezoek aan Cottbus op het programma. De meeste hier aanwezige helicopters behoren tot Kampfhubschraubergeschwader 3. Naast de hoeveelheden Mi-24’s en Mi-8’s had dit bezoekje nog een onverwachte primeur in petto; de Mi-9. Dit is een twaalf ton wegende ECM-versie van de Hip, welke te herkennen is aan een afwijkende (grijze) camouflage en een aantal extra antennes onder de staartboom. Dit bezoek leverde op ; 3x Mi-2 , 14x Mi-8 , 4x Mi-9 , 18x Mi-24 en één An-2.
Op naar Drewitz. Om langdurige zoektochten te vermijden, was de dag tevoren op Holzdorf reeds naar de locatie van dit veld geïnformeerd. Dat bleek dus een meesterzet te zijn, aangezien deze basis slechts door geoefende padvinders en spoorzoekers te vinden is. Nadat was vernomen dat de eerste Mig-23 die dag pas om 14.30 het luchtruim zou kiezen, werd besloten nog even naar Cottbus te gaan. Aldaar werd terplekke nogmaals een basisbezoek geregeld, aangezien vorige week de Mi-9’s vanwege de snel invallende duisternis niet goed gefotografeerd konden worden.
Na dit bliksembezoek als een speer naar Drewitz. Superlatieven schieten tekort om het bezoek aan dit veld en het alhier gestationeerde Jagdbombenfliegergeschwader 37 te beschrijven. Zonder al te veel in details te treden, kan volstaan worden met de opmerking dat deze basis pas om 21.30 werd verlaten. Hierbij mag echter niet onvermeld blijven dat men ons hier zelfs voorzag van brood voor het ontbijt de volgende morgen, aangezien het boodschappen doen er die dag volledig bij ingeschoten was.
Nu terzake , wat was de score; 11x Mig-23BN , 2x Mig-23U , 11x Mig-21MF , 2x Mig-21UM’s.
De volgende dag eindelijk eens een rustig dagje. Ditmaal geen hectische speurtochten en brullende fighters, maar een vliegveld dat zowaar op de kaart en langs de weg staat aangegeven en waar de rustgevende An-26’s van transportfliegerstaffel 24 hun thuisbasis hebben, Dresden-Klötzsche. Het bezoek aan deze eenheid leverde op zich weinig spectaculaire plaatjes op, maar de hier eveneens gevestigde ‘Flugzeugwerft’ zorgde wel voor een sensatie in de vorm van twee Poolse Floggers ! Officieel mocht hier niet gefotografeerd worden, maar nimmer werd een dergelijk verbod zo grof geschonden. Binnen stonden een hoop blank metalen LSK-kisten, waar alleen een viercijferig constructienummer op stond. Verder stonden hier o.a. een stel dubieuze, in woestijncamo gehulde Mig-21’s (Irak?), een vreemde Mig-23MF en twee Interflug An-26’s. Hier werd gezien ; 7x An-26.
De volgende dag werd op Laage, een zelfs naar westerse normen modern veld, tijdens ons bezoek niet gevlogen vanwege een naderend onweersfront, zo meldde de commandant van JBG-77. Volgens een groep West-Duitse mede bezoekers had deze beslissing waarschijnlijk een politieke achtergrond, aangezien de dag daarvoor het besluit was genomen dat vanaf 3 oktober het grootste deel van het NVA-personeel op wachtgeld zou gaan. Ondanks dit alles is men er op Laage die dag toch zeker in geslaagd haar bezoekers een interessant programma voor te schotelen. Zo werden er enkele Su-22’s uit de hangaars gesleept, die van bovenaf de hangaar werkelijk schitterend gefotografeerd konden worden, en zette men speciaal voor de fotografen een aantal Su-22’s op de lijn. Met deze kisten werden zelfs een aantal gesimuleerde take-off runs met naverbrander gemaakt en een aantal gesimuleerde landingen met getrokken chute. Dit alles louter en alleen om haar gasten tevreden te stellen. Desondanks passeerde er die dag slechts een gering aantal toestellen de revue ; 4x Su-22M4’s , 3x Su-22M3U’s . Verder werd er slechts één Fitter van de Volksmarine gesignaleerd namelijk Su-22M4 737 van MFG-28.
Na dit bezoek voerde de rit terug naar Nederland, om even bij te komen van al dit aviatieke geweld. Met een sterk gewijzigd team werd op zondagavond 2 september de heenreis aanvaard voor een laatste bezoek bij de LSK op Peenemünde, wat gelegen is in het uiterst noord-oostelijke puntje van de DDR, gelegen op het eiland Usedom. Deze basis is deels gesitueerd op het voormalige complex waar de Nazi’s in WO 2 hun V-1’s en V-2’s ontwikkelden, en waarvan de sporen vandaag de dag nog duidelijk aanwezig zijn. Onze tourguide die dag, een 25-jarige van F-16’s bezeten Mig-23 vlieger, deed enorm zijn best om het ons naar de zin te maken, waar hij volledig in slaagde. Dit had de volgende kisten tot gevolg ; 5x Mig-23MF , 5x Mig-23U , 20x Mig23ML’s en 4x L-39.
Rond 08.00 uur werd iedereen naar het begin van de flightline gedreven om de kisten in de taxi te fotograferen. Ze wilden duidelijk geen spotters tussen de kisten tijdens het opstarten. Langs de taxiroute stonden enkele shelters, waarop menig spotters een plekje zocht voor een stel attractieve plaatjes. Nadat de laatste van de 37 Floggers om 09.50 uur was vertrokken, was het tijd om de lokale militairen enige souvenirs te ontfutselen. De meeste van hen droegen nieuwe (=schone) bontmutsen, die al snel onderwerp werden van onderhandeling. Iwan deed er 10 minuten over om zo’n ding los te peuteren, terwijl peter het binnen 3 minuten voor elkaar had. Helaas was voor hem zijn trofee maatje-kleuter.
Het plan was om direct door te rijden naar Großenhain, want volgens de herziene planning zouden die kisten binnen een uurtje met de terugtrekking beginnen. Na ongeveer een kwartiertje rondgereden te hebben in het stadje Finsterwalde, wat is opgebouwd uit één-richtingsverkeer-weggetjes zonder wegwijzers , passeerden wij bij het uitrijden van de stad wederom de hoofdpoort (leuk genavigeerd heren!) op weg voor een rit van een goed half uurtje. Bij aankomst op Großenhain vlogen de eerste MiG-27’s ons al om de oren. Helaas was hier geen basisbezoek mogelijk, maar wel mochten we langs de taxibaan staan bij de baankop op een heuvel. Na enkele van de lokale snelheidslimieten te hebben genegeerd, hebben we snel de auto geparkeerd, en zijn we dwars ovor het pas ingezaaide veld (dat was nou eenmaal de snelste weg) naar het hek gestormd. Bij aankomst bleken er al 12 MiG-27’s vertrokken te zijn, maar de zonnige plaatjes van de overige 20 vergoedden een hoop.
De volgende ochtend zijn we al om 06.00 uur opgestaan, om toch maar op tijd aanwezig te zijn voor het afscheid van de allerlaatste Russische MiG-27’s die nog op Duits grondgebied stonden. Onderweg meende Iwan nog even een demonstratie auto-ontwijken te moeten geven, wat bijna aan een hekje, boompje, onze Vectra en drie spotters het voortbestaan kostte. (Niet voor niets 80, al mocht je hier maar 50!) Bij het veld aangekomen liet men ons vervolgens nog anderhalf uur buiten de poort in het zonnetje staan, voordat we , gelijk met het binnendrijven van de regenbuien , naar binnen mochten. Het slechte weer duurde gelukkig maar een uurtje, zodat bij het vertrek van de eerste kist de zon al doorbrak.
Ook deze avond was het nauwelijks een probleem om een slaapplaats te vinden. In het hotel was voor meer dan 40 spotters. Niet zo gek als je bedenkt dat het enige moderne voorwerp de draadloze telefoon was van de (trotse) eigenaar. Na een goede nachtrust en een nog beter ontbijt , was het tijd om het quotum sterren nog maar eens verder uit te gaan breiden. Het doel van die dag was Finow, met als uitwijkbasis Sperenberg. Eenmaal op Finow aangekomen troffen we daar alleen een lege flightline aan en drie ontredderde Belgen aan. Zei waren de dagen ervoor achter de feiten aangelopen, en hadden alle drie de terugtrekkingen gemist. Na wat troostende woorden werd besloten om gezamenlijk naar de poort te gaan, om daar te proberen een basisbezoek los te peuteren. Na wat stuntelige woordje Russisch van Iwan (what’s in a name?) nam een van de Belgen het gesprek over met enkele praktische Russische volzinnen. Niet alleen wij, maar ook de Russen waren hier zeer van onder de indruk. Na het noteren van onze namen, reden we , begeleidt door een wacht, naar het hoofdgebouw van de basis. Hier aangekomen werden we voorgesteld aan de plaatsvervangende basiscommandant. Via een tolk kwamen we te weten dat 15 april de laatste operationele vliegdag zou zijn, maar dat ze op dat ogenblik zelf nog niet wisten wanneer het definitieve vertrek van de kisten zou zijn. Wel kon hij vertellen dat er die dag nog gevlogen zou worden, maar het was niet mogelijk om op de basis te fotograferen. Na het afscheid besloten we, in afwachting van het begin van het vliegen 2,5 uur later, een bezoek te brengen aan het nabijgelegen Werneuchen. Daar staan twee Brewers en nog een zooitje helikopters. Aangekomen bij de poort, met de Belgen in ons kielzog, werden wederom de stoute schoenen aan getrokken, en werd gevraagd naar de commandant van de Mi-2´s. We hadden namelijk gehoord dat deze man zeer welwillend was tegenover spotters, en hoopten via hem een basisbezoek te krijgen. Een teleurstellend NJET was echter ons deel. Niet voor één gat te vangen , besloot Iwan het eens te proberen met het woord "YAK". Dit bleek toevallig het wachtwoord van de dag, want de poorten zwaaiden voor ons open. Zonder begeleiding mochten wij met twee auto’s op jacht naar de schat ! Als nel was de eerste Brewer, een Yak-27, gevonden. In afwachting van de zon stonden wij op een rij, met de camera’s in de aanslag. Zeer groot was echter de schrik toen Peter op zijn schouder getikt werd, en bij het omkijken een enorme pet zag en een schouder met een grote hoeveelheid sterren (Slik!) Volgens de generaal stonden onze auto’s verkeerd geparkeerd, daar voor de ingang van het hoofdkwartier. Of we ze even wilden verplaatsen. "Nou vooruit dan maar" . Van de schrik bekomen werd snel de kist geplaat en besloten we op zoek te gaan naar de tweede Brewer, een Yak-28. Na een ererondje over het platform troffen we ook deze kist in het zonnetje aan. Hij was zo mogelijk nog mooier dan de eerste, en werd dan ook overdadig gefotografeerd. Achteloos werd nog even een Mi-6 Hook met antennes meegepikt, want die kun je niet laten staan.
Hierna was het tijd om terug te keren naar Finow, en de lokale MiG’s in de landing te gaan platen. Daar aangekomen stond het halve donateurs bestand van de SVVS ons op te wachten, terwijl de Fulcrums al aan het vliegen waren. Zo’n 12 MiG-29’s en een MiG-23 (die hadden we die week nog weinig gezien!) kwamen binnen in het zonnetje. Opvallend waren vijf Hip’s, die tussen de landende kisten door binnen kwamen.
Rond vijf uur hielden we het voor gezien, en gingen we op weg in de richting van Welzow. Wederom gevolgd door Peter H. en consortium gingen we op zoek naar een hotel waar Peter al eens geslapen had. Daar aangekomen waren er nog vier kamers vrij, precies genoeg voor het hele gezelschap. Eenmaal in de kamers bekroop ons het gevoel weer in dienst te zijn. De kamers, met linoleum op de vloer, kwamen uit op een kleine hal waarin de keuken gevestigd was . Aan de linkerzijde van de hal was het gezamenlijke toilet, en aan de rechter zijde was een ruimte met drie gezamenlijke wasbakken en douches. Ook het ontbijt was als in dienst, drie stalen schalen met brood en beleg, op te eten in de gezamenlijke keuken. Al vroeg gingen wij op weg naar Welzow, waar we niet de eersten bleken te zijn. De vermoeide bekkies van de dag ervoor zagen er nog witter en onverzorgder uit. (Jongens, lekker geslapen in het bos ?) Na wat geharrewar mochten we in colonne het veld op, tegen betaling van DM 10 p.p. Er werd ons tijdens de afscheidsceremonie een korte blik gegund op een deel van de flightline, maar na een klein kwartiertje werd iedereen weer naar de auto gestuurd , om gezamenlijk naar de overkant van de baan te vertrekken.
Daar werden wij opgewacht door Duitse (?!?)militairen en een aantal Russische lieden. De Russen hoopten nog wat aan ons te verdienen, maar een beetje spotter koopt natuurlijk geen Zweedse Vodka van een Russische vrouw die nog rekent met een telraam. (echt waar het staat op video!) Het weer was slecht, maar dat mocht de pret niet drukken. Met de komst van de eerste Fencers verdween de regen en begon het wat lichter te worden. Maar liefst 24 Su-24’s kwamen voorbij voordat het veld vrij was van de herrie. Met korte tussenpozen vertrokken ze één voor één.
Tijdens het vertrek van de Fencers ontmoetten we enkele Engelsen die eerder op de ochtend een bezoek aan Falkenberg hadden gebracht. Dit veld was een uurtje eerder vertrokken dan Welzow. Ook wisten ze ons nog te vertellen dat de kisten van Demmin-Tütow later die dag via Templin zouden terugtrekken. Dit leek ons een sterk verhaal, maar er waren nog maar weinig andere gelegenheden over om ons quotum sterren te scoren. En zo vertrokken we rond elf uur voor de laatste maal vanuit Welzow, op weg naar het noorden. In ons kielzog hadden we een drietal auto’s, waaronder onze Belgische vrienden. (Lees ook Centerline , “Sterre(n)beeld: MiG-27 Flogger!") Omdat we nog niet zeker wisten naar welk veld we zouden rijden, besloten we even een tactische stop te maken op één van de vele kleine rastplatzen om daar overleg te voeren. Nadat we op een bijna lege parkeerplaats gestopt waren , stroomde deze binnen enkel seconden vol met zo’n twintig andere Nederlandse auto’s. Kennelijk reden er achter ons nog een aantal die niet precies wisten wat de uiteindelijke bestemming zou zijn. De gezichten van de drie Duitsers spraken boekdelen toen wij na een beraad met + 40 personen binnen een halve minuut weer op topsnelheid de parkeerplaats verlieten, grot stofwolken achterlatend. Het nieuwe target was Templin geworden, waar volgens geruchten de kisten rond 14.00 uur zouden binnenkomen.
De Sukhois vertrokken zonder externe brandstoftanks en bewapening en gingen na de start meteen verticaal, de airway in. Buiten de 26 kisten op de lijn kwamen er nog eens 11 van de andere kant van het veld, zodat de totale stand op maar liefst 37 kwam. De Sukhois waren letterlijk in alle standen te fotograferen: op de lijn, in de taxi, in de start en in de lucht. Van voren , van boven, van opzij en zelfs van binnen. Er zijn jongens van ons waargenomen die, zittend op de bult tussen beide staarten detail foto’s aan het nemen waren. Velen lieten zich vereeuwigen in de cockpit van zo’n gigantische machine. Dat niet alle spotters het kantoor van de vlieger durfden te betreden , zou wel eens iets te maken gehad kunnen hebben met het feit dat alle schietstoelen al op scherp stonden. Niet dat het eruit schieten zo’n bezwaar zou zijn, maar stel je voor dat je camera open schiet tijdens het neerkomen. Zonde toch ?
SVVS goes America !
( Centerline Januari 1994 )
Om 10 uur mocht onze groep het schip op, samen met een aantal hoge Franse marine-officieren. De groep werd al snel opgesplitst in twee kleinere groepen. De ene groep ging onder leiding van een A-6 bombardier/navigator meteen naar het bovendek om te platen, de andere groep begon op het hangaardek al meteen met de strooptocht naar de nummertjes, dit onder leiding van een Amerikaan die de brandweer op het hangaardek commandeerde. De Amerikanen hadden deze keer gen problemen met het verzamelen van de serials, wellicht omdat zij een paar tellen eerder enige Nederlandse kazen en SVVS-T-shirts mochten ontvangen. De begeleiders waren zo onder de indruk, dat we van hen de hele middag mochten blijven. Het schrijven werd vereenvoudigd doordat er van tevoren al een checklist was gefabriceerd uit verslagen in de Scramble en de BAR. Het feit dat alle bakken al bekend waren, evenals de indeling van de carrier battle Group, zorgde voor enige verwondering onder de Amerikanen. As je het dek betreedt wordt je overweldig oor de immense hoeveelheid vliegtuigen op het voorschip, de schijnbare chaos midscheeps en de wirwar van vliegtuigen op het achterschip.
Ook werden flink wat bakken versleept. Dit alles in combinatie met de kabels die over het dek gespannen liggen, betekende dat je op moest letten, wilde je niet op je klep vallen. Het vliegdek stond barstensvol met 54 kisten en een fors deel hiervan was aardig te platen in het zonnetje. Ook leuk om te zien was hoe de Amerikanen, gezondheidsfreaks als ze zijn, op het dek aan het joggen waren á la president Clinton. Eén van onze begeleiders, die van de brandweer, was bekend met Nederland, aangezien hij gediend had op de USS Saipan toen deze Rotterdam bezocht. Hij vertelde ons over de gevaren over het werken op een carrier. Het personeel met de gekleurde vesten leidt een risico vol leven. Even niet opletten en je wordt in een draaiende straalmotor opgezogen. De kans hierop is wel afgenomen nu de Corsair uit dienst is. Deze bak was berucht onder het personeel vanwege zijn hongerige grote zuigbuik. Ook een ongeluk zoals dat in mei 1981 plaatsvond op de USS Nimitz, is niet erg bevorderlijk voor het verdere voortbestaan van het dekpersoneel. Toen stortte een Prowler neer op het propvolle dek. Er raakten er 48 gewond. Tijdens deze cruise waren er nog geen dodelijke ongevallen te betreuren. Wel waren er in heel slecht weer vier mensen over boord geslagen. Daar de Sea Kings niet met zulk weer niet konden vliegen, werd besloten een grote roeiboot in de ruwe zee te laten. Tijdens de reddingsactie werd de America zo gepositioneerd dat de sloep in de luwte van de carrier met succes de mannen uit het water kon halen. De mascotte van deze trip, Supergrover geheten, werd nog even vereeuwigd op één van de boegcatapults, wat bij de Amerikanen tot grote hilariteit leidde.
Ook werd er een bezoek gebracht aan de brug. Hier konden we de stoel van kapitein W.W. Copeland Jr. bezichtigen en werd ons verboden er in plaats te nemen. Alleen onze Belgische collega kon zich niet beheersen. Vanaf het eiland konden we mooie foto’s maken van de kisten beneden op het dek. Tevens kregen we een tour door de rest van het schip die voerde langs eet- en filmzalen, ziekenboeg en vele andere vertrekken. De andere groep kreeg een videopresentatie in de briefing room van het Intruder squadron, waarbij de gids en de squadroncommandant al onze vragen beantwoorden. Op de vraag hoe de crew van een kist zich voelt kort voor, tijdens en na de lancering was onze gids kort: WAAAAAAAAAAAHHHHH!!!!! Van 0 naar 165 miles in nog geen drie seconden. De squadroncommandant van VFA-85 was iets genuanceerder, maar ook hij blijft het een hele belevenis vinden. Als je ervaring hebt opgedaan, schijn je direct te kunnen voelen of de lancering goed verloopt. Zo vertelde deze ervaren bombardier/navigator hoe een EA-6B piloot tijdens een nachtelijke lancering, na een iets te slappe katapult start tijdig zijn kist tot stilstand wist te brengen, vlak voor het randje, zonder schade aan de kist. De rest van de bemanning had minder vertrouwen in de goede afloop en was intussen zo ‘slim’ geweest de Prowler per schietstoel te verlaten. Na een verblijf van zo’n vier en een half uur aan boord werd het tijd om afscheid te nemen van de Amerikanen, die zich vrijwillig hadden opgegeven om ons rond te leiden. Na hen hartelijk bedankt te hebben, verlieten we deze verschrikkelijke imposante schuit. Uiteraard werden nog de nodige dollars en francs uitgegeven aan baseballcaps, t-shirts, sweaters, patches en stickers.
Op 6 juni was het 50 jaar geleden dat de Geallieerden in Normandië landden en de bevrijding van Europa begon. Ter gelegenheid daarvan werd er op zondag 5 juni een grote herdenkings flypast gehouden. Hieraan deden zo'n 120 kisten mee. De ongeveer 80 "fast jets" vlogen vanaf Yeovilton, dat speciaal op 4 juni z'n poorten opende voor 2000 spotters. Daarvan zaten er zo'n 100 in twee SVVS/HAT bussen. Verscheidene anderen zijn op eigen gelegenheid afgereisd naar het Verenigd Koninkrijk.
De reis begon vrijdagavond 3 juni in Leiden, toen om 19.15 uur de eerste bus naar Utrecht vertrok om zich bij de tweede bus aan te sluiten. Via Breda werd koers gezet naar Calais. Inmiddels was de wind aardig aangewakkerd tot kracht 7. In de tax-free shop(de BTW is hier soms hoger dan bij ons met BTW) rinkelden de flessen vrolijk in de rekken. Wandelend (meer wankelend) naar het restaurant kwam ik zo hier en daar de wit uitgevallen gezichtjes van collega's tegen. Ze hadden het duidelijk niet zo naar hun zin, zo zittend op een trap of hangend in een stoel. Bugs Bunny was toch aardig in trek. Spotters in de zaal en peuters in de deuropening. Zo hoort dat. Na deze overtocht werd afgereisd naar Yeovilton, waar we ongeveer anderhalf uur te vroeg arriveerden. Het weer viel reuze mee: het was wel bewolkt, maar het was tenminste droog. Todat om 08.30 uur de poort openging... Bij het betreden van de basis kwam het echte Engelse weer tevoorschijn. Met stevig opgeborgen camera's zwalkten we wat rond over het veld in afwachting van betere tijden. De meteo had immers voorspelt dat het om 11.30 uur droog zou worden. Het vertrouwen duurde tot ongeveer 11.15 uur, en een zonnig plaatje zat er niet meer in. Jammer, het had zo mooi kunnen zijn. Alles stond zo mooi opgesteld. Dus toch maar je camera tevoorschijn halen en de interessante dingen platen. Dat viel niet altijd mee, zoals bij de zes Tomcats. Je had geen tegenlicht - je had tegenwind ! Zodra je je lens richtte zat hij vol water.
Om 13.30 uur moest iedereen het veld af zijn en zochten velen hun heil in het FAA museum. Soppend door de zalen werden zo nog enkele uurtjes doorgebracht. Totdat buiten toch nog even de zon door kwam. Nog nooit ben ik zo hard een museum uit gevlucht. Ondanks de vieze geluiden uit m'n schoenen kwam ik nog de basis op ook. Buiten adam kon ik zo nog het een en ander fotograferen. Maar dikke wolken waren al weer in aantocht en spoedig begon het weer te regenen. Dus terug naar de bus, want die stond alweer klaar voor de terugreis. Op de boot ben ik direct naar de WC gestormd. Ze hadden daar van die föhns met warme lucht om handen me te drogen. Nou, die waren inmiddels wel droog, maar het duurde toch nog 10 minuten voor m'n schoenen dat ook waren. op de terugreis was de zee al wel rustiger,dus wat dit betreft weinig problemen. Zondagochtend om vijf uur waren we al weer terug in Leiden en ging iedereen onder een strakblauwe lucht fijn naar huis.
Kort voor de SVVS tot een busreis besloot, hadden al enkele ondernemende heren het eigen initiatief genomen. Zo trokken er vier met een gehuurde Vectra op uit. Tot zaterdagmiddag zag hun reisschema er hetzelfde uit als hierboven beschreven.
Nadat tegen beter weten in wat platen waren geschoten, reisden we snel af richting Lee-on-Solent, waar we diezelfde middag nog een photocall konden mee maken. Hier zouden allen aan de flypast deelnemende heli's staan, waaronder een aantal van de USS Guam.Dat klopte haarfijn al hadden we er ons toch wat meer van voorgesteld. Eenmaal op de basis hield het op met regenen en konden we bewolkte plaatjes maken van Marines-heli's en wat Engelse Sea Kings en Lynxen. Verder werden we langs een hele verzameling afgedankte Wessexen geleidt. Enkele bekende nummertjes veroorzaakten bij sommige onder ons flashbacks naar vervlogen tijden.
We mochten niet naar de twee Navy Sea Kings en twee Navy CH-53E's , maar gelukkig kwamen die laatste twee naar ons toe. De Sea Stallions vlogen de hele middag vracht naar de USS George Washington, die enkele kilometers verderop in de Stokes Bay lag. Op de boulevard bij Portsmouth kon je het scheepje goed zien liggen. Twee langs het strand vliegende VH-3's van Clinton moesten we beschouwen als bonus. Alleen zo jammer dat ze onleesbaar zijn. Deze vette Sea Kings stonden tijdelijk gebaseerd op Lee-on-Solent, maar op zo'n rotplek, dat je ze niet fatsoenlijk kon aflezen. Op zaterdag zagen we er drie tegelijk en zondag zelfs vier ! Op het vliegveld van Southampton werd ven later nog de Gulfstream 2 van de US Coast Guard gefotografeerd en nog de nodige VIP kisten gelezen. Die hadden de eerste staatshoofden voor de herdenking gebracht. Die avond reden we, inmiddels in het zonnetje, naar ons motel niet ver van Southampton.Gedurende de hele verdere trip zijn we nog maar 1x goed nat geworden en dat was 's avonds in bad op onze kamers. Het was helaas te ondiep om onderzeebootje te spelen. De volgende morgen scheen de zon en was er geen vuiltje aan de lucht. onze kleren waren bijna opgedroogd. Meteen zijn we opnieuw naar Lee-on-Solent gereden om weer het veld op te gaan. Niet dat dat nou de bedoeling was (we hadden kaarten voor zaterdag) ,maar als je zegt dat je zaterdag te laat was moest het lukken, niet waar ? En inderdaad: al snel liepen we vrolijk over het veld en konden we alles opnieuw fotograferen, maar dan met de zon. Alles ? Nee, alleen de heli's van de Guam niet, want daar werd aan gesleuteld. Shit, daar kwamen we juist voor ! Toch hadden we mazzel, want ze hadden die ochtend een Sea King van de Washinton langs het hek geparkeerd en die kon je prachtig nemen. Vraag maar aan Koos, desperate Seaking Koos.
En toen snel naar Yeovilton voor de flypast. Met Sander achter het stuur kom je er wel. We waren dus precies op tijd om de eerste kisten te zien uittaxien. Binnen 20 minuten gingen er 60 kisten uit. Het ging zo snel, dat je onmogelijk alles kon fotograferen: je moest immers af en toe van film wisselen! Bovendien kon je naar vier startende Slowaakse Fulcrums 30 seconden niets zien van de rook en toen die was opgetrokken had je twee Tomcats gemist... Na een uur kwam het hele spul in kleine formaties terug,waarbij vooral de vier F-14's het schitterend deden. Ze maakten twee low passes in ruitformaat met op het eind een mooie break. Dit alles onder een half bewolkte hemel. De Super Etendards en F-15's keerden niet van hun missie terug.
Toen de rest was weergekeerd, vertrokken we halsoverkop naar Brize Norton voor de twee 747's van Clinton. Na een zenuwslopende rit door het Engelse landschap (credit: Sander) kwamen we net op tijd om de laatste van de twee zien uit te rollen. Hij werd aan de kop van de baan (langs de weg) uiteraard mooi gefotografeerd. De eerste was trouwens al een half uur weg. Snel naar Fairford voor de vier B-1B's . Je kunt hier het hele veld rondlopen over een publiek footpad en zo kwamen we precies bij de B-1's uit, daarbij voortdurend in de gaten gehouden door de bewaking. Klapper hier was de nogal civiel ogende , maar daarom niet minder bijzondere EC-137D.
Toen zat ook voor ons de trip erop, want Mildenhall (twee C-2A's van de USS Washington) was te ver voor ons. In Dover werd de eerste de beste pont naar het continent genomen, waarna we in recordtijd (3 uur, of was het nou 2 uur?) naar huis reden. We waren 's morgens om 03.00 uur thuis, ruim op tijd voor ons werk.
De F-5-en waren hier in echt alle standjes te fotograferen: take-off, landing, taxi , van boven. Alles was dus mogelijk. Gezien de verhalen van andere spotters die hier voorgaande keren waren geweest, waren de autoriteiten nu een stuk makkelijker wat betreft spotters. Een van de vele shelters beklimmen langs de baan was geen probleem. Veel kisten vlogen meerdere missies per dag. Ze begonnen om 8 uur stipt en eindigden om 18.00 uur stipt. Sommige F-5´s waren voorzien van speciale afbeeldingen en teksten met betrekking tot het afscheid van de reserve vliegbasis Turtmann, plus de altijd opfleurende dayglow tanks en sidewinders. De PC-7/9's maakten hier vele touch and go's en overshoots. Eén PC-7 maakte zelfs een lange stop om de aanwezige schoolkinderen tijdens hun excursie kennis te laten maken met een echt vliegtuig. Vijf hier aanwezige Tigers zijn niet door ons gezien. Wij hadden niet echt het plan om hier een hele week door te brengen, zoals anderen wel deden en besloten op de tweede dag van ons bezoek aan Turtmann, rond 12 uur weer verder te reizen. Later kwamen we vier van de vijf ontbrekende Tigers ergens anders alsnog tegen.
Toen we Turtmann hadden verlaten was de volgende stop Alpnach. Hier kwamen we 's middags aan en het zag er verlaten uit op twee Alouettes en één Cougar na. Uiteindelijk hadden we hier na twee uurtjes 8x een Cougar en 4x een Alouette. Na dit korte bezoekje hebben we in het plaatsje Alpnach een hotelletje gezocht, zodat we de volgende ochtend nogmaals op het veld de boel konden inspecteren, onder andere omdat het weer de eerste middag niet erg gunstig was. Gelukkig waren het de enige wolken die we deze week tegen kwamen.
De volgende morgen stonden we stipt om 8 uur langs de baan. Ook dit veld heeft een ideale plek voor de spotter. Vanuit het plaatsje Alpnach rijd je over het spoor naar het vliegveld (gewoon richting de grote bergwand rijden) dan kruis je al snel de landingsbaan en wat taxibanen. Dan zie je aan je linkerhand het omheinde complex, dat uit de toren en wat gebouwen bestaat. Gewoon blijven doorrijden zodat je weer over een landingsbaan rijd, over het water en om de boerderij heen naar links richting de heli's. Hier loop je over de brug /taxibaan naar de spottersheuvel. Hier sta je geweldig. Cougars met zéér weinig millimeters. Toen we hier aankwamen stonden er zeven Cougars buiten.Dat beloofde wat. Er vertrokken er wat en er stonden er drie te proefdraaien. Ook leuk waren twee Cougars voorzien van ski's. Telkens als de drie draaiende Cougars werden uitgezet, en gewisseld werden van piloten, dachten we dat ze wel zouden starten. Mis. Bij elkaar hebben we 13 verschillende Super Puma's en Cougars gezien.
Na Alpnach zijn we vertrokken naar Stans om hier even te kijken. De afstand stelt helemaal niks voor: Van Alpnach naar Stans rijden kan in 30 minuten. Op de lijn stonden zeven F-5's afkomstig van de oefening op Turtmann. Deze oefening was op deze dag namelijk afgelopen en de kisten waren naar Stans gevlogen vanwege de oefening die hier twee weken later zou plaatsvinden, samen met Mirage 3's. Van de zeven F-5's waren er , voor ons, twee nieuw vergeleken bij wat we op Turtmann hadden gezien. En het werd nog mooie toen er drie Tigers overhead kwamen en in de break gingen, om het totaal van de aanwezige Tigers op tien te brengen. Ook ,voor ons, weer twee nieuwe nummers, waarmee we dus op 21 gespotte exemplaren kwamen die de oefening op Turtmann hadden bezocht. Verder stond er hier maar één Mirage stored. We waren hier niet langer dan een half uur.
Onze volgende stop op deze zelfde middag was Emmen waar we de rest van de middag hebben doorgebracht. Tijdens het rondrijden kwamen we op een weggetje vanwaar we in een hangaar konden kijken. We zagen tot onze grote verbazing twee Hawks in deze schuur staan. Helaas konden we er maar één lezen. Blijft toch jammer dat ze niet meer vliegen, zeker als je geen Zwitserse Hawks hebt. De Cougars waren hier volop aan het overshooten en vlogen erg druk...we kwamen op 7 verschillende. Na dit bezoekje aan Emmen hebben we een hotel gezocht in de buurt van Zürich, om de volgende dag een bezoek te brengen aan Dübendorf alvorens naar huis terug te keren.
We arriveerden vroeg bij Dübendorf en er werd weer genoeg naar buiten gesleept, dus we zagen het weer positief in. En ja hoor, na verloop van tijd ging het ook nog allemaal vliegen.Vervolgens werden er drie Mirages naar buiten gesleept. Van zo'n uitstervend ras gaat je hart wel even sneller kloppen. We hebben ze goed in de gaten gehouden en na het vertrek van de Hornets kwam er beweging in de buurt van de Mirages. Na verloop van tijd ging er toch één de lucht in en daar bleef het wel bij. Voor de rest sta je hier heel mooi, zeker als de kisten in take-off zitten. Na de middagpauze hebben we toch nog een afgewacht, voor we op huis aan gingen, om te kijken wat de Mirages gingen doen. En ook dit wachten werd weer beloond: er ging een ander vliegen gevolgd door dezelfde als in de ochtend. Ook vertrokken de Hornets weer , evenals een F-5. Ook hier was het weer , weer fantastisch. Toen de Mirages en de F-5 weer binnen waren vonden we het welletjes, en begonnen we aan de reis naar huis. Daar kwamen we voor middernacht aan.